zondag 21 februari 2016

Seizoen 16, aflevering 8: ‘min of meer uitzonderlijk’

5700 euro in één aflevering. Dat is min of meer uitzonderlijk. Sinds aflevering 3 van seizoen 12, waarin er 5800 euro werd verdiend, werd er niet meer zo veel geld verdiend in een uitzending. Toen ging er een aflevering later in dat seizoen wel opeens 8300 uit de pot. Laten we hopen dat dat volgende week niet gebeurt, het werd ze tijdens de opdrachten namelijk wel erg opvallend makkelijk gemaakt…

Het meest schokkende van deze week gebeurde gelijk in het begin. Tim legt uit dat je Wie Is De Mol? moet vergelijken met het drie weken achter elkaar spelen van Ganzenbord, waarbij je alles om je heen moet bijhouden. Ik moet er niet aan denken, ik zou na één dag al in de put zitten. Tim blijkbaar wel, hij wil blijven ganzenborden ook al blijft Art maar roepen dat ze allemaal niet kunnen gooien en ze al 5 keer zoveel potjes hadden kunnen afmaken. Dit siert zijn fanatisme.

Fanatiek is hij ook tijdens de eerste opdracht, waarin ze eigenlijk alleen maar touwen strak hoeven te trekken en tegeltjes moeten optellen. Al kwamen ze daar na 10 minuten puzzelen en knopen ontwarren pas achter. Annemieke en Klaas hadden al een paar rondjes door de verlaten loods gelopen, toen de groep er achter kwam dat er gewoon palen met haken stonden waaraan je de touwen strak kon spannen. Kennelijk hadden ze niet gedacht dat de productie het een keer makkelijk zou maken.

Hier zaten veel haken en ogen aan. Maar dan ook weer niet.

Nadat alle touwen goed vast zaten en het aantal tegeltjes door elke kandidaat 10 keer was nageteld, durfden ze de kluis te openen. En wat bleek: de opdracht was gelukt! De Mol had deze opdracht blijkbaar geen zin om een tegeltje te verplaatsen, als dat mogelijk was. Hij heeft het met dit kleine aantal mensen ook een stuk moeilijker. Is de Mol er wellicht vorige week uitgegaan en blijkt het toch Rop te zijn?

Ook in de opdracht erna lag het geld voor het oprapen. Ze kwamen ook nu aan in een verlaten fabriek, goede reclame voor het land, en in plaats van tegeltjes lagen er nu tablets op de grond die stilgezet moesten worden. De waarde van de tablets daalde in 30 minuten van 4500 euro naar -4500 euro. Dat ze uiteindelijk maar liefst 2700 euro wonnen, betekende dat ze gemiddeld 6 minuten over elke tablet deden. Art vond het denk ik allemaal wel erg sneu voor de groep waarna ze de tijd voor deze opdracht wat aangepast hebben.

Art: “Dat is niet slecht, zeker niet voor jullie.”

Mocht er op dit moment nog iemand denken dat Taeke de Mol zou zijn, dan konden die theorieën na deze opdracht de prullenbak in. De zes hoogste bedragen werden door hem in de pot gebracht en dit zou een Mol natuurlijk nooit doen. Wat zou een Mol dan wel doen? Niets pakken of alleen maar een negatief bedrag, zoals Tim en Klaas deden. Zelfs bij Art kon er na afloop een complimentje vanaf. Hij gaf ze zelfs 5 euro cadeau. Na de 5 euro die hij al cadeau had gegeven na het bieden voor de testvragen, staat de teller voor Art dit seizoen al op 10 euro, dat is al meer dan in het seizoen dat hij als kandidaat won.

De laatste opdracht is er één waar ik nog steeds helemaal niets van begrijp. Drie kandidaten hadden een televisieoptreden bij een regionale oproep met een miljoenenpubliek. Ik heb geen idee waarom zoveel mensen naar dit programma keken. Misschien lag het aan de lipgloss van Klaas. Misschien aan de interessante teksten en de soepele interviews of misschien wel de soepele dansbewegingen van de drie heren (waarom zat dit eigenlijk in de uitzending?). Ik hoop trouwens vooral dat de lokale bevolking de uitzending van vorige week niet had gezien, want opeens stond Klaas, die het gebruikelijk vind om in eten te spugen, te koken op tv.

“Geen commentaar”

Annemieke zat ondertussen als een aardappel bij de lokale bevolking voor de televisie. Het was opvallend dat ook de drie heren wisten wat de opdracht van Annemieke was, het goed opletten wat ze in het Spaans aan het vertellen waren. Met meer geluk dan wijsheid gokte Annemieke uiteindelijk vier van de vijf woorden goed, wat nogmaals 1000 euro voor de pot opleverde.

En toen werd het tijd voor de laatste executie. Helaas kon je al lang van tevoren zien aankomen dat Taeke af zou vallen. Klaas is de gedoodverfde Mol, Annemieke had een vrijstelling en Tim had meer jokers. En zo werd Taeke vierde, net als bij zijn laatste deelname aan de Olympische Spelen, en werd hij niet de winnaar van dit seizoen. Ging hij dan echt met lege handen naar huis? Nee hoor, hij pakte dit seizoen de grootste winst van allemaal. Deze week kwam namelijk naar buiten dat Airen, die als eerste afviel, en Taeke een relatie hebben! Ik vraag me hierbij wel sterk af of Airen al wist dat hij niet de Mol was, dan zou ze bedrogen uitkomen.

Volgende week zien we het drietal nog enkele opdrachten uitvoeren en spreekt Art de legendarische zin “Dat ziet u volgende week” uit. Ik ben er zelf denk ik wel achter, Tim en Annemieke zijn te fanatiek en doen teveel goed om een Mol te kunnen zijn. Ik kan me het helaas niet voorstellen dat Klaas, ook vanwege de vele slecht verborgen hints, niet de Mol is. En dat is min of meer uitzonderlijk.

De Mol: Klaas.

4 opmerkingen:

  1. Nee hoor, IK ben de mol...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het blijft jammer van Klaas :( Ik ben uit protest naar team Tim gegaan. En ik heb er zelfs nog redenen voor ook ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik las het. Heel sterk van je haha, ik zou het wel geniaal vinden

      Verwijderen